Wat is het 5G-schema?
Het 5G-schema is een superhandige werkvorm voor kinderen die worstelen met boosheid, onzekerheid of faalangst. Het komt uit de cognitieve gedragstherapie en helpt kinderen om stap voor stap te begrijpen waarom ze zich voelen en gedragen zoals ze doen.
De vijf G’s staan voor:
👉 Gebeurtenis – Wat gebeurde er precies?
👉 Gedachte – Wat dacht ik toen?
👉 Gevoel – Wat voelde ik erbij?
👉 Gedrag – Wat deed ik toen?
👉 Gevolg – Wat gebeurde er daarna?
Kinderen leren zo dat niet de gebeurtenis zélf alles bepaalt, maar vooral de manier waarop ze erover denken.
Waarom werkt dit zo goed?
Bij HulpKid werken we veel met kinderen die vastlopen in emoties of gedrag. Het 5G-schema:
✅ Maakt gevoelens en gedachten visueel en bespreekbaar
✅ Geeft kinderen grip op hun eigen gedrag
✅ Helpt om negatieve gedachten om te buigen naar helpende gedachten
✅ Is breed inzetbaar bij coaching, opvoeding én in het klaslokaal
Voorbeeld: Zo werkt het in de praktijk
Gebeurtenis: “Ik maakte een fout bij rekenen en iedereen lachte.”
Gedachte: “Zie je wel, ik kan het niet.”
Gevoel: Boos, verdrietig
Gedrag: “Ik gooide mijn potlood neer en zei niks meer.”
Gevolg: “Ik kreeg geen hulp en de som bleef fout.”
Samen met het kind zoeken we dan naar een helpende gedachte, zoals:
“Fouten maken mag. Ik kan het opnieuw proberen.”
Tip voor ouders en professionals
🎨 Laat je kind tekenen wat er gebeurde
🧩 Gebruik emotiekaartjes of emotiepicto's bij de ‘gevoel’-stap
💬 Ga samen op zoek naar andere, meer helpende gedachten
📎 Werk met een vast invulblad – dat geeft overzicht én veiligheid